Foto: Maria Annas

Hallå där Katarina Kieri!

Författaren och ALMA-jurymedlemmen Katarina Kieri får stipendium på 85 000 kronor från Stiftelsen Marta Sandwall-Bergströms författarfond. Vi ställde fem snabba frågor till henne.

Grattis till stipendiet! Hur känns det?
 ̶  Det känns bra. Och mycket ärofyllt.

Ett stipendium på 85 000 kr, vad innebär det konkret för ditt arbete?
 ̶  Förutom äran gör stipendie-pengarna att jag under en längre tid kan koncentrera mig på ett arbete som innefattar mycket mer research än vad som brukar vara fallet för min del.

Vad har du för relation till författaren Marta Sandwall-Bergström?
 ̶  Jag lånade och läste hennes Kulla Gulla-böcker under de läshungrigaste åren i mitt liv. De utgjorde en del av grunden till min relation med litteraturen, det längsta förhållandet jag haft i mitt liv.

Du har ju tilldelats en rad stora litterära priser, bland annat Augustpriset och Astrid Lindgren-priset. Vad betyder sådant för dig?
 ̶  Jag tänker att det betyder: Fortsätt, skriv på! Så då gör jag väl det.

Din senaste bok Markus mittemellan kom i höstas. Vad arbetar du på nu?
 ̶  Hösten 2018 kommer en barnbok ut. Det är en berättelse om en familjehemlighet som jag länge trott skulle ges en vuxen röst. Men så visade det sig att det var en åttaåring, som med all sin morskhet och all sin rädsla bäst kunde bära fram den. Boken heter "Jag heter Beata" och ska illustreras av Anna Sandler.

______________________________________________

Stipendierna delas ut den 10 maj kl. 18.00-19.30 på Svenska barnboksinstitutet, Odengatan 61 i Stockholm. Fri entré.

Där kan du bland annat höra ett samtal mellan Katarina Kieri och förläggaren Erik Titusson.

Om Stiftelsen Marta Sandwall-Bergströms Författarfond
Författaren Marta Sandwall-Bergström (1913–2000) skapade 1998 stipendiefonden som ska främja "i Sverige bosatta yrkesverksamma författare och forskare. Vartannat år delas det ut ett Kulla-Gullapris till en författare och vartannat år delas stipendier ut till forskare och författare inom barn- och ungdomsboksområdet.

Årets stipendium tilldelas även forskaren Martin Hellström och doktoranden Kelly Hübben.