Foto: Michael Leckie

ALMA-pristagaren Philip Pullman till Sverige

Den brittiske författaren och ALMA-pristagaren Philip Pullman, kommer till Sverige den 14 november för att tala vid en konferens i samband med Astrid Lindgrens 110-årsdag.

Astrid Lindgren-konferensen är en helspäckad dag med föreläsningar och samtal kring läsning, tänkande och medborgarskap. Hur hänger läsning och tänkande ihop? Vilka berättelser kommer att bära vår framtid och hur kommer de att berättas? Vilka tar del av dem och vilka hamnar utanför?

Bland de medverkande finns den brittiska författaren Philip Pullman som 2005 tilldelades Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA). Han ska prata om bokens ekologiska system, barnbokens roll och framtidens berättande. Vi befinner oss mitt i den fjärde stora revolutionen för berättandet. Hur påverkar det de berättelser som skapas? Vilka berättelser kommer vi få ta del av?

Astrid Lindgren-konferensen 2017 äger rum den 14 november kl 9-17 på Kulturhuset Stadsteatern. Arrangörer är Saltkråkan AB, Rabén & Sjögren och Astrid Lindgrensällskapet. ALMA är en av samarbetsparterna.