Bild på ett vinterlandskap och texten "Vinterns lästips"

Lästips i vinter

Vinterlovet står inför dörren. Vad kan vi hitta på då? Läsa en bok! Böcker kan ge bränsle åt fantasin, sällskap när vi är ensamma och fungera som ingång till någon annans värld. Här tipsar juryn och kansliet om några av våra favoritböcker skrivna av ALMA-pristagare. Perfekta att läsa själv eller tillsammans. God läsning önskar ALMA!

# Jurymedlemmen Annika Edlunds boktips:

Rymlingarna
av Ulf Stark och Kitty Crowther
(Lilla Piratförlaget 2018)
Farfar ligger på sjukhus. Han är ingen populär patient men barnbarnet Ulf är förtjust i honom. Det är en ömsesidigt kärlek, något som Ulfs pappa tandläkaren inte kan förstå. Så kommer det sig att de planerar en rymning tillsammans. Att detta blir en magisk om än lite strapatsrik helg är ju givet. Kitty Crowthers illustrationer i pastellkrita gör hela boken till en fantastisk helhet där ljus och mörker, ilska och glädje, dröm och verklighet bilder en perfekt fond till texten. I love it!

# Jurymedlemmen Maria Lassén-Segers boktips:

Koltrasten av Wolf Erlbruch (övers. Ulla Forsén, Förlaget Hjulet 2017)
Att bekymra sig och bry sig om andra kan få oanade konsekvenser. Ängsliga Fru Meier räddar en övergiven fågelunge och går helhjärtat in för att lära den flyga. Resultatet är minst sagt mirakulöst! Feel good-berättelse i ord och bild för alla åldrar.

Jurymedlemmen Mårten Sandéns boktips:

Bron till Terabitia
 av Katherine Paterson
(övers. Marie Berthelius, Berghs Förlag 2006)
Berättelsen är ett nästan perfekt exempel på hur vardagen kan spegla någonting som verkligen inte händer varje dag. Historien om Jess och Leslies vänskap är lätt för alla att ta sig igenom, men för den som förstår att läsa mellan raderna finns en värld att upptäcka.

Jurymedlemmen Lena Kårelands boktips:

Brun flicka drömmer
av Jacqueline Woodson (övers. Athena Farrokhzad, Natur & Kultur 2018)
Unna dig att njuta av Jacqueline Woodsons självbiografiska skildring av en ung svart flickas uppväxt och hennes släkt. Det lyriska språket, visuellt och rytmiskt, böljar fram över sidorna och suger in läsaren i en berättelse som pendlar mellan South Carolina och Brooklyn. Vi får lära oss mycket om Amerikas historia, om rasförtryck och våld men också om hopp och framtidstro.

Kanslichef Helen Sigelands boktips:
Boken om allting av Guus Kuijer
(övers. Boerje Bohlin, Opal 2009)

Hur blir man lycklig? Jo genom att sluta att vara rädd! Det är vad tolvårige Thomas får lära sig av en snäll och lite konstig granntant. Tomas lever i ständig rädsla för sin elaka pappa som är strängt religiös och slår både honom och hans mamma. Romanen utspelas på 50-talet men skulle tyvärr också kunna vara dagsaktuell. Precis som Astrid Lindgren, värnar Guus Kuijer om alla barns rätt till ett eget liv, egna tankar och egna åsikter. När han fick Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2012 skrev juryn i sin motivering bl. a att ”I hans böcker är respekten för barnet lika självklar som avståndstagandet från intolerans och förtryck.” En garanterat stor läsupplevelse för alla över tio år!

Jurymedlemmen Mats Kempes boktips:

Berättelser från yttre förorten av Shaun Tan
(Kabusa Böcker 2012)
I femton historier gläntar Shaun Tan på dörren till de subtila vardagsmysterierna i vår tillvaro.  Här möter vanliga människor udda företeelser, unika händelser som ofta passerar förbi missförstådda eller nästintill oupptäckta. Berättelser från yttre förorten är både realistisk och gåtfull, ångestfylld och försonande. De häpnadsväckande historierna samspelar med en mystisk och sagolik bildvärld. En av de bästa böckerna i världen!

# Juryns ordförande Boel Westins boktips:

Så har jag det nu av Meg Rosoff (övers. Helena Ridelberg, Brombergs 2016)
Femtonåriga Daisy skickas från New York till den engelska landsbygden för att tillbringa sommaren med en moster och fyra kusiner som hon aldrig har träffat. Mostern måste åka bort strax efter Daisys ankomst och de fem kusinerna blir ensamma i det stora huset. Nästa dag blir England ockuperat av en okänd fiende. En djupt berörande berättelse om hur allt kan kastas över ända och förändras. Intensivt berättad och spännande i varje ord. Omöjlig att släppa när man börjat läsa.

# Kommunikatör Mariella Kucers boktips:
Cikada
 av Shaun Tan (översatt av Ulla Roseen )
Lilla Piratförlaget, 2018
Cikada arbetar på ett kontor där arbetskamraterna inte är särskilt trevliga. En dag blir han uppsagd. Men just när det är som värst sker det otroliga... En vacker och tankeväckande bok för alla som någon gång känt sig trampade på eller osedda. Handlingen må låta mörk men låt dig inte avskräckas, den inbjuder till fantastiska samtal mellan barn och vuxen. En allåldersbok!