Hoppa till huvudinnehållet (tryck Enter)
Flock of birds flying under a blue sky

Tillsammans når vi ut med världens bästa berättelser

I sin krönika blickar kanslichef Suzi Ersahin tillbaka på en händelserik vår.

Pandemin har fortsatt ligga som ett täcke över oss, för vår verksamhet liksom för kultursektorn världen över. När vi blickar tillbaka så har det ändå varit en händelserik vår.

Vi tog fram en ny tillgänglig webbplats. Efter månader av förarbete lanserade vi i mars en ny logotyp och en grafisk identitet som speglar prisets värdighet väl. Det var ett mycket gott samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B som för sitt arbete med identiteten tog hem guld i tidningen Resumés tävling Månadens design. ”Fantastisk, skör och tillgänglig men med stor integritet” stod det i motiveringen - hurra för det! Vårt visuella uttryck uppmärksammades även i internationell designmedia och det känns fantastiskt roligt att på så vis sprida kunskap om priset och högkvalitativ barn- och ungdomslitteratur.

Tillkännagivandet av 2021 års pristagare Jean-Claude Mourlevat livesändes och det kändes extra fint att få göra det från bibliotek TioTrettonKulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Platserna vi förlägger våra evenemang på är noga utvalda för att knyta an till prisets betydelse. Kulturskribent Stefan Ingvarsson ledde oss varmhjärtat och elegant genom den spänning vi varje år genomlever när det är dags att förmedla juryns val av pristagare. Som kanslichef var detta mitt andra tillkännagivande och jag kan intyga att det är verkligen spänningsfyllt för oss på kansliet och juryn -säkert även för er som tar del av programmet. Kommer juryns ordförande Boel Westin att få kontakt med pristagaren eller ej? Nervigt!

Att samarbeta är en väsentlig del av vårt arbete med att nå ut bredare med Astrid Lindgren Memorial Award

Att samarbeta, bjuda in, samspela, liera oss med, kooperera, förena krafter, samgå, kollaborera, arbeta tillsammans är en väsentlig del av vårt arbete med att nå ut bredare med Astrid Lindgren Memorial Award. I arbetet med att utveckla priset ser vi partnerskap och nära samarbeten med viktiga aktörer som en viktig del av vår verksamhet. Under våren har vi underhållit befintliga samarbeten och nosat på nya.

Vi inledde ett samarbete med Tensta Konsthall. Tillsammans arrangerade vi skrivtävlingen Unga skriver för Unga där personer mellan 10 och 18 år fick skicka in berättelser  som reflekterade över pandemin. Till vår stora glädje fick vi hela 253 texter! Tävlingsjuryn, där bland andra ”vår” juryledamot Mårten Sandén ingick, hade fullt upp. Sex vinnare utsågs och sjutton texter belönades med hederspris; varsin sommarläsningsbok av våra olika pristagare. Coronarestriktionerna satte stopp för våra planer att hylla de unga vinnarna vid en publik prisutdelning, men vi är glada för alla intervjuer i radio och TV och uppmärksamhet i sociala medier. Vi hoppas det blev en uppmuntran till fortsatt skrivande!

I ett rikt författarskap finns mycket att utforska och fler samtal är på gång!

I april möttes juryledamoten Lena Kåreland och kulturskribenten Johanna Lundin på nya, fina Tranströmerbiblioteket i Stockholm för en djupdykning in i Jean-Claude Mourlevats författarskap. Vid årets digitala upplaga av den internationella bokmässan Bologna Children's Book Fair samtalade juryns ordförande Boel Westin med Jean-Claude Mourlevat. I ett rikt författarskap finns mycket att utforska och fler samtal är på gång!

Vi startade ett samarbete med Cirkus Cirkörs cirkusgymnasium och Designgymnasiet Sickla. De fick ett antal pristagarböcker och de fastande för Shaun Tans bok Ankomsten. Boken inspirerade till en scenföreställning som i början av juni framfördes på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Syftet var såklart att sprida information om priset men framför allt undersöka hur en bok kan transformeras till en annan konstform. Det blev en utmaning för eleverna, där boken blev kroppen i form av nycirkus och tolkningar i kostym som skulle fungera för rörelser. Vi vill se mer!

Vid Riksteaterns årliga rikskonferens fick jag ta del av ett spännande samtal om hur en dramaturg närmar sig en text, i detta fall Jean-Claude Mourlevats bok La Terrienne. Kan vi få till ett rikstäckande samarbete med Riksteatern tro, med läsningar eller tolkningar av våra pristagare?

Vår vana av att numera mötas digitalt över gränser öppnar upp för kanske oväntade och effektiva sammankomster. Under våren mötte jag en turkisk publik i en digital konferens anordnat av Ege Çağdaş Eğitim Vakfı (EÇEV) i Izmir, Turkiet. Presentationen och samtalet rörde sig om priset och litteraturens möjligheter och ibland omöjligheter. I förra veckan deltog jag i bokmässan White June Festival i Archangelsk i Ryssland med en presentation om Astrid Lindgren Memorial Award i en global kontext. I en längre intervju i tidskriften Tendencia Editorial UR 29 presenterade vi priset för colombianska läsare.

För första gången genomförde vi en digital prisceremoni och även internationella tittare fick chans att möta och hylla årets pristagare samt 2020 års pristagare Baek Heena. Det digitala formatet blev lyckat och nästa år ser vi fram emot att både nå utanför nationella gränser och att få välkomna en sittande publik till Stockholm.

Vår nästa årscykel har startat redan. Snart har vi samlat ihop de inkomna nomineringarna från världens olika hörn. I augusti möts juryn igen för att påbörja arbetet med att utse 2022 års pristagare, då i en ny konstellation med två nya röster som ni kan läsa mer om här på webben.

Jag ser fram emot att fortsätta samarbeta, att bjuda in, att samspela, liera oss med, kooperera, förena krafter, samgå, kollaborera, arbeta tillsammans under hösten. 

Härlig lässommar!"

/Suzi Ersahin
Kanslichef för Astrid Lindgren Memorial Award