Ett soldränkt skrivbord täckt av papper med skisser på Astrid Lindgren

Möt illustratören

Illustratören Amanda Åkerman har skapat porträttet av Astrid Lindgren som är en del av prisets logotyp. Bilden är målad i flytande tusch med pensel på papper. Här berättar hon om hur det var att porträttera en av Sveriges mest folkkära författare.


Vad betyder Astrid Lindgren för dig? 
"Som så många andra barn växte jag upp med Astrids böcker, och jag har flera lustiga barndomsminnen kopplade till berättelserna - vi brukade till exempel kalla min mycket envisa lillasyster för Lotta på Bråkmakargatan. De starkaste minnena är dock kopplade till de böcker som berörde svåra och sorgliga ämnen, som till exempel Bröderna Lejonhjärta och Mio, min Mio. Nu som vuxen, och särskilt under arbetet med detta projektet, har min bild av henne breddats mycket. Jag har fått större förståelse för hennes betydelse för utvecklandet av barnlitteraturen, inte bara som författare utan även som förläggare. Och för vidden av hennes engagemang för barnets bästa. Jag ser Astrid Lindgren som en väldigt mänsklig, spännande och fascinerande person med ett stort djup och många lager."

Att hitta rätt form på Astrids näsa visade sig vara mer komplext än vad man vid första anblick kunde tro.

Hur var det att få göra ett porträtt av henne?
"Jag blev så glad när jag fick frågan! Dels för att det handlade om att porträttera en av vårt lands mest folkkära författare, dels för att det är ett pris med ett så viktigt syfte. Min mamma är bibliotikarie, så böcker fanns alltid naturligt nära till hands under min uppväxt. Jag läste mycket, och var absolut ett barn som ofta gömde mig i en bok när världen kändes alldeles för stor och alldeles för läskig. Att få försvinna in i berättelsen för en stund var en trygghet för mig. Jag känner starkt för vikten av tillgång till bra litteratur för barn och unga - böcker som utmanar, tröstar, inspirerar - så det kändes väldigt ärofyllt att få uppdraget."

Ett rum med en soffa och en på golvet ligger illustrerade papper utspridda
"Jag bodde och arbetade i en väldigt liten lägenhet vid det här tillfället, och under några dagar var hela mitt golv täckt av skisser" berättar Amanda Åkerman. Foto: Amanda Åkerman

Var det lätt eller svårt att komma igång kreativt?
"Att porträttera en så pass välkänd person som Astrid Lindgren kände jag direkt skulle bli utmanande. Vi är många som har vår egen bild av och relation till henne. Den största utmaningen låg i att skapa en porträttlik avbildning i ett manér passande formatet, utan att det blir en karikatyr. När jag hade hittat ett grunduttryck som kändes rätt - halvprofil, en lugn, vilande blick - zoomade jag in på detaljerna. Att hitta rätt form på Astrids näsa visade sig vara mer komplext än vad man vid första anblick kunde tro. Jag arbetar alltid i stort sett helt analogt, så processen tar sin tid. Det blev många snarlika varianter av porträttet innan allt föll på plats."

Vad visste du om priset innan uppdraget?
"Jag visste att det var ett pris som i Astrid Lindgrens minne lyfte barn- och ungdomslitteratur, men inte så mycket mer. Det var väldigt intressant att få lära sig mer om priset under arbetets gång - jag kände till exempel inte till att Maurice Sendak som skapade Till vildingarnas land (en personlig barnboksfavorit för mig) var den första att få priset 2003."

En kvinna med ljust hår och mönstrad färgglad kofta sitter vid ett skrivbord
Göteborgsbaserade illustratören Amanda Åkerman är född 1991 och utbildad vid HDK-Valand i Göteborg samt Camberwell College of Arts i London. Foto: Carina Petersson

Relaterat material

Läs om Astrid Lindgren

Mer om vår nya visuella identitet

Foto överst på sidan: Carina Petersson