Björn Sundmark
Vilken roll har litteratur för barn och unga i dag?
"Berättelser spelar en avgörande roll idag, och i alla tider och kulturer, för vilka vi blir som människor. Det ändras inte. Men formerna förändras över tid – från muntligt till skrift och bild till rörliga bilder – och relationen mellan olika berättarslag ändras. Det dominerande berättarmediet i vår kultur idag är film. Men både tal, skrift och bild står starkt. Om man med litteratur menar skriven text, med eller utan bilder, så erbjuder den upplevelser, kunskaper och erfarenheter som inte finns någon annanstans. Genom litteraturen utvecklas förmågan att föreställa sig platser, situationer och känslor – att leva sig in. Orden tillåts tala direkt från sinne till sinne, från författare till läsare."
Har du något särskilt läsminne från när du själv var barn?
"Jag har massor av läsminnen. Jag var en läs-junkie som barn. Ett minne som dök upp just nu var när jag var nio år och familjen bodde utomlands. Jag hade inte haft något att läsa på ett tag. Då fick jag Jules Vernes Den hemlighetsfulla ön av en bekant som var på besök. Jag läste ut den på en dag, var helt uppslukad och fick feber på kuppen. Det var en otroligt stark upplevelse."
Du undervisar bland annat kursen ”Children's Literature in a Global Perspective”. Kan du beskriva kort vad den innehåller?
"Kursen, som jag gett varje termin under 15 års tid vid Malmö universitet, riktar sig framför allt till internationella utbytesstudenter. Den ger en översikt över barnlitteraturens utveckling, dess särart och olika genrer och former. Men en sak som gör att kursen är lite annorlunda är att den valda litteraturen hämtas från hela världen. En annan specialitet är att den tyngsta examinationen utgörs av ett kreativt arbete, där varje student gör och presenterar en barnbok som de gjort själva. För övrigt har flera av ALMA-pristagarna stått på kursens litteraturlista under olika år."