Pernilla Leviner

Foto: Elliot Elliot
Vad har drivit dig till att vilja forska om barns rättigheter?
"Jag är som jurist i grunden intresserad av rättsliga relationer mellan staten och individen. Min forskning har handlat om samhällets ansvar att skydda barn som riskerar att fara illa samt hur det ansvaret relaterar till och ska balanseras mot allas rätt till privat- och familjeliv. Här är synen på barn och realiserandet av och respekten för barns rättigheter, inte minst rätten till delaktighet och principen om barns bästa, helt central."
Varför är det viktigt att barn har tillgång till böcker och berättelser?
"Det är faktiskt en viktig del i barns rätt till kultur enligt 31 artikeln i FN:s barnkonvention, men handlar om så mycket mer som är central del av att vara och utvecklas som människa. Att lära sig och kunna läsa är förstås viktigt för att kunna delta aktivt i samhället och påverka sin tillvaro, men litteratur ger också mening och sammanhang i och över tid och rum. Det är viktigt för alla, men kanske särskilt för barn."
Har du något starkt läsminne från när du själv var barn?
"Jag älskade böcker, inte minst olika sorters faktaböcker som "Så funkar det" och jag kunde spendera oändligt många timmar med kartböcker, kanske för att förstå mer om hur den lilla orten där jag växte upp hängde samman med världen. Ett särskilt och specifikt läsminne är när min pappa läste Ronja Rövardotter för mig. Jag tror den måste ha kommit ut precis (1981 då jag var 8 år) och jag var hemma sjuk med feber. Jag minns liksom historien och min pappas röst i nåt slags dimmigt med väldigt tydligt särskilt skimmer. Men, det är ju en fantastisk berättelse även utan feber, det har jag erfarit när jag som vuxen läst boken för mina barn."