Så skapas pristagarnas diplom
Astrid Lindgren Memorial Award består inte bara av en ansenlig prissumma utan även ett inramat diplom. Varje år får en ny svensk illustratör uppdraget att skapa det. Diplomet till 2021 års pristagare Jean-Claude Mourlevat är illustrerat av Kristin Lidström och kalligraferat av Henning Trollbäck.
Kristin Lidström har frilansat som illustratör och bokformgivare i snart ett decennium. Hon beskriver sig som en "bildmänniska som tycker om ord". Henning Trollbäck är konstnär och arbetar som illustratör och grafisk formgivare.
Hur var det att få uppdraget att skapa årets diplom?
Kristin: "Hedrande och överraskande. Men jag försökte nog ändå ta mig an det som vilket annat uppdrag som helst, för att inte hamna i kreativ kris. Tror det är erfarenheten som lärt mig detta. Att inte stressa upp sig för prestigeuppdrag utan bara jobba på och tänka som vanligt."
Henning: "Det var en ära! Jag blev jätteglad att få förtroende som kalligraf, det här var faktiskt första gången jag fick ett renodlat kalligrafiskt uppdrag. Att dessutom få göra något för hand som inte skulle igenom dator och tryckerier, det är härligt. Precis som när man gör bokomslag är det också roligt att få tolka ett författarskap."
Vad fick du för uppfattning av Jean-Claude Mourlevat genom hans böcker?
Kristin: "Jag fastnade framför allt för hur olika berättelserna jag läst var, men att de ändå kretsade kring likartade teman om gott och ont. Hans sätt att vrida och vända på etablerade livsuppfattningar, men ändå inte frångå det välkända. Ja, det var intressant att ta del av och fundera i bild kring."
Henning: "Vilken läsupplevelse! Jag uppfattar honom som en verklig historieberättare, med både djup och ett vackert språk. Också som en stor humanist och en författare som har en hög konstnärlig ambition. Jag ser fram emot att kunna läsa hans böcker på svenska med mina barn."
Hur tog du dig an uppdraget?
Kristin: "Jag försökte ta reda på förutsättningarna och vilka eventuella ramar jag behövde hålla mig inom. Det visade sig vara ett granska fritt uppdrag, vilket paradoxalt oftast är svårare. Men genom att läsa några verk av Jean-Claude började jag bilda mig en uppfattning om hur han skrev och om vad. Jag behövde ringa in honom för att kunna tänka bild. Från ord till bild, som jag är van vid. Jag ville hitta bildlösningar som framför allt är mer symboliskt laddade kring dualism och som kan representera Jean-Claudes universum. Men inte någon logiskt beskrivande företeelse eller specifik scen från någon av berättelserna. "
Henning: "Jag kastade mig över mina gamla böcker om typografi och handskrift. Jag älskar att hämta inspiration från historien; Jean-Claude Mourlevats namn skrev jag med ”italiensk rotunda”, en handskriftsstil från medeltiden. Jag behövde också lite goda råd, så jag ringde mästerkalligrafen Marianne Petterson-Soold. Hon är inte bara är en god pedagog, utan även mycket trevlig och generös med tips. Sen var det en pärs att hitta tid då jag egentligen var föräldraledig! Men vissa uppdrag kan man inte tacka nej till."
Beskriv vad vi ser på bilden?
Kristin: "Jag har valt att fokusera på boken/läsandet som huvuddetalj i bilden som är ett tema i flera av hans berättelser. Vi ser en ovan-och-under-jord-bild med organisk ytterform. Blomrankor spirar uppåt i bilden som symbol för det sköna livet. Nedanför detta syns en skarabé (koppling till boken Terienne) på väg upp ur sin håla som omgärdas av vapenförsedda män."